Opis programu

Ministerstwo Finansów realizuje projekty: e-Podatki, e-Deklaracje 2 i e-Rejestracja w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

 

Projekty te stanowią element kompleksowego przedsięwzięcia o nazwie „Program e-Podatki", którego celem jest zwiększenie efektywności realizacji zadań publicznych przypisanych Ministerstwu Finansów w modelu elektronicznej administracji zgodnie z celami 7-ej osi priorytetowej POIG „Społeczeństwo informacyjne – budowa elektronicznej administracji".

 

Program „e-Podatki" jest zbiorem działań zmierzających do przeprowadzenia transformacji polskiej administracji podatkowej. Są to działania organizacyjne, legislacyjne i informatyczne mające na celu wyposażenie administracji podatkowej w nowoczesne narzędzia zarządzania informacją.

 

Realizacja Programu ma przyczynić się do wzrostu stopnia dobrowolnego wypełniania zobowiązań przez podatników m.in. dzięki świadczeniu przez administrację podatkową wysokiej jakości usług publicznych oraz zmniejszenia kosztów funkcjonowania systemu podatkowego zarówno po stronie podatników i płatników. Spowoduje to podniesienie efektywności tej administracji. Pojawią się korzyści społeczne związane z usprawnieniem obsługi podatników na wszystkich szczeblach administracji podatkowej oraz zwiększeniem możliwości pozyskania informacji podatkowej.

 

Prace w Programie prowadzone są w oparciu o metodyki zarządzania programami MSP, projektami PRINCE2 i architekturę korporacyjną TOGAF.

 

Cele Strategiczne Programu :

  • Poprawa efektywności poboru podatku
  • Efektywne dostarczanie wysokiej jakości oczekiwanych usług publicznych

 

Planowane Efekty Programu e-Podatki:

  • Zmniejszenie luki podatkowej
  • Obniżenie kosztów poboru – po stronie administracji podatkowej i po stronie podatników do wielkości średniej dla państw OECD
  • Uproszczenie procedur w zakresie wymiaru, poboru i dystrybucji podatków
  • w wyniku zastosowania zaawansowanych technologii
  • Uruchomienie oczekiwanych usług publicznych

 

Główne korzyści i usługi dla obywateli i przedsiębiorców:

  • Radykalne zmniejszenie obowiązków ewidencyjnych
  • Oparte o Portal Podatkowy usługi dostępu do informacji podatkowych przedsiębiorcy – tzw. konto podatnika
  • Składanie zeznań rocznych przez podatników nie posiadających kwalifikowanego podpisu elektronicznego
  • Przygotowywanie przez administrację podatkową wstępnie wypełnianych zeznań rocznych

 

Uruchomione zostaną również usługi usprawniające inne obszary działania administracji jak udzielanie pomocy publicznej, zakładanie działalności gospodarczej, zamówienia publiczne, a także usługi automatycznej wymiany danych z rejestrami prowadzonymi przez MSWiA, MS, ZUS, GUS.

 

Program dofinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 281 383 200 zł .

 

Zasadnicze zmiany, jakie nastąpią w związku z realizacją projektu e-Rejestracja będą powodowały, że rejestracja podmiotów ewidencjonowanych w rejestrach publicznych będzie dokonywana w trybie automatycznym, z urzędu.

Osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej ani nie są podatnikami VAT będą identyfikowane w kontaktach z administracją podatkową za pomocą numeru PESEL.

Pozostałe podmioty będą tak jak dotychczas identyfikowane na podstawie numeru NIP, który nie będzie nadawany w formie decyzji administracyjnej, ale będzie generowany automatycznie w momencie rejestracji podatnika.

 

Zmiany jakie nastąpią w związku z realizacją projektu e-Deklaracje2 będą polegały m.in. na uproszczeniu deklaracji podatkowych i przygotowywaniu przez administrację podatkową dla niektórych grup podatników deklaracji wstępnie wypełnionych, zawierających dane przekazane administracji przez płatników. Doprowadzi to do ułatwienia wykonywania przez podatników ich obowiązków oraz, co również jest ważne zmniejszy liczbę błędów w przekazywanych dokumentach.

Zmniejszeniu ulegnie też liczba formularzy składanych przez podatników. Uruchomiona zostanie usługa elektronicznego dostępu do indywidualnych danych podatkowych (podatkowego konta użytkownika), nastąpi automatyzacja wymiany informacji (np. w zakresie potwierdzania danych, którymi dysponuje administracja podatkowa), uproszczeniu ulegną zasady informowania Organizacji Pożytku Publicznego o przekazywanych im kwotach 1% podatku.

 

Przedmiotem Projektu „e Podatki" jest usprawnienie administracji podatkowej w obszarze wewnętrznym poprzez utworzenie scentralizowanego systemu poboru i dystrybucji podatków.

Po wdrożeniu Projektu wiedza odnośnie danych podmiotów będzie gromadzona w tzw. koncie podatnika, obejmującym wszystkie dane podatkowe, finansowe, operacyjne i marketingowe. Zgromadzone dane będą udostępniane przez Internet właścicielowi konta - podatnikowi/płatnikowi. Udostępnianie danych podatnikowi odbywać się będzie przy użyciu portalu podatkowego, za pośrednictwem którego udostępniane będą deklaracje wstępnie wypełnione na podstawie danych pozyskanych od płatników.

Zmiany dotkną też obszaru postępowania egzekucyjnego i kontroli podatkowej. W zakresie postępowania egzekucyjnego wprowadzone zostaną mechanizmy tzw. „miękkiej egzekucji", czyli czynności mające na celu poinformowanie dłużnika (poprzez e-mail, call center) o zaległości i nakłonienie go do jej uregulowania.

Kluczową zmianą w obszarze kontroli podatkowej będzie przeniesienie ręcznych czynności związanych z typowaniem podatników do kontroli podatkowej do obszaru zarządzania ryzykiem.

Linki

Ministerstwo Finansów

Instytucja Pośrednicząca – Ministerstwo Cyfryzacji – www.gov.pl/web/cyfryzacja

Instytucja Pośrednicząca II Stopnia – Centrum Projektów Polska Cyfrowa – www.gov.pl/web/cppc

Instytucja zarządzająca - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej – www.gov.pl/web/fundusze-regiony

Program Operacyjny Polska Cyfrowa – www.polskacyfrowa.gov.pl

Portal podatkowy – www.podatki.gov.pl

Kontakt dla dziennikarzy

tel. (+48) 22 694 40 76

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.