Ułatwienie obsługi podatników i pracowników administracji podatkowej, krótszy czas oczekiwania na połączenie z pracownikiem Krajowej Informacji Podatkowej, lepsza jakość oferowanych usług infolinii, możliwość kontaktu za pośrednictwem telefonu, e-mail i czatu – to tylko niektóre, spośród wielu korzyści, jakie daje obywatelom nowo wdrożony System Informacji Telefonicznej w biurach KIP.
5 sierpnia br. uruchomiony został nowy System Informacji Telefonicznej, który ułatwi obsługę podatników i pracowników urzędów skarbowych. Uruchomienie systemu jest związane z modernizacją infolinii Krajowej Informacji Podatkowej i jest jednym z elementów zmian w Administracji Podatkowej przewidzianych w Systemie Obsługi i Wsparcia Podatnika (plik pdf, 1,2 MB) oraz Koncepcji rozwoju Krajowej Informacji Podatkowej realizowanych przez Ministerstwo Finansów.
Nowy system polepszy jakość obsługi podatników korzystających z usług infolinii Krajowej Informacji Podatkowej, głównie dzięki optymalizacji wykorzystania dotychczasowych zasobów oraz większej wydajności i efektywności systemu. Widocznym efektem dla podatników jest skrócenie czasu oczekiwania na rozmowę z konsultantem.
W okresie natężonego ruchu, związanego np. z terminem płatności podatku podatnicy zwracali uwagę na długi czas oczekiwania na połączenie z konsultantem infolinii. Nowy system pozwoli obsłużyć 600 jednoczesnych połączeń telefonicznych, zamiast dotychczasowych 220. Według statystyk z ostatnich 5 lat, odnotowano 30 mln takich połączeń, a nowe, wydajniejsze rozwiązanie pozwoli obsłużyć ich znaczenie więcej.
Zwiększona przepustowość infolinii Krajowej Informacji Podatkowej pozwala na obsługę większej ilości jednoczesnych rozmów telefonicznych, w tym zapytań pracowników urzędów skarbowych. W kolejnym etapie podatnicy uzyskają możliwość zadawania pytań poprzez formularz udostępniony na Portalu Podatkowym. Następnym krokiem będzie możliwość skorzystania z chatu dostępnego na Portalu Podatkowym.
System Informacji Telefonicznej umożliwi także obsługę podatnika w ramach komunikacji wielokanałowej, poprzez: telefon, e-mail i chat.
Niewątpliwą zaletą wdrożonego systemu jest także możliwość analizowania natężenia ruchu. Pozwoli to efektywniej zarządzać pracą personelu i planować adekwatną dla obciążenia obsadę infolinii. Zastosowane rozwiązania zapewnią także wysoką jakość prowadzonych rozmów i profesjonalizm obsługi podatników realizowanej przez konsultantów infolinii KIP.
Nowatorskim elementem wdrożenia jest zastosowanie nowoczesnej technologii biometrycznej weryfikacji głosu osoby dzwoniącej, która może w przyszłości umożliwić podatnikom automatyczny dostęp do swoich indywidualnych informacji. Metoda ta pozwoli na szybsze i bezpieczniejsze uwierzytelnienie podatnika w przypadku udzielenia informacji podatkowych dotyczących jego indywidualnych danych.
Możliwość skorzystania z biometrycznej weryfikacji głosu została udostępniona 800 uprawnionym pracownikom urzędów skarbowych i ułatwi im kontakt z konsultantami infolinii Krajowej Informacji Podatkowej. Weryfikacja ta, obok dotychczasowej weryfikacji przy pomocy standardowego PIN-u, jest dodatkową możliwością, z jakiej skorzystać mogą pracownicy.
Korzystanie z metody biometrycznej dla uwierzytelnienia będzie dobrowolne zarówno dla pracowników urzędów skarbowych, jak i podatników. Dzięki skróceniu do kilkunastu sekund czasu uwierzytelnienia oraz bezpieczeństwie i wygodzie skorzystają z niej na pewno ci użytkownicy, którym będzie zależało na szybszej obsłudze.
Oferowana możliwość wpisuje się w oczekiwania dużej części społeczeństwa, które deklaruje, że jest przytłoczone dużą liczbą haseł, kodów i PIN-ów, które trzeba pamiętać. Badanie „Postawy wobec bezpieczeństwa i autoryzacji" przeprowadzone przez firmę Nuance pokazuje, że 54 % respondentów uważa, że biometria głosowa jest bardziej atrakcyjna niż PIN-y i hasła, a 49 % deklaruje chęć skorzystania z tej metody.
Podatnicy mogą kontaktować się z infolinią Krajowej Informacji Podatkowej, dzwoniąc na dotychczasowe numery: 801 055 055, z telefonów komórkowych 22 330 03 30; z zagranicy +48 22 330 03 30.
System został zaprojektowany i wdrożony przez polskie konsorcjum firm – Bałtycka Instytucja Gospodarki Budżetowej BALTICA oraz Pirios S.A. na zlecenie Ministerstwa Finansów, w trybie rozstrzygnięcia przetargu nieograniczonego. Całkowita wartość wdrożenia, wynikająca z zawartej 16 października 2014 r. umowy wyniosła 4,5 mln PLN.
Od uruchomienia usługi udostępniania informacji o dochodach dla Ministerstwa Sprawiedliwości i Prokuratury Generalnej prokuratorzy pobrali 10 556 zaświadczeń o dochodach osób oskarżonych.
Elektroniczna wymiana informacji między Ministerstwem Finansów a Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwem Sprawiedliwości oraz Prokuraturą Generalną umożliwia ich nadzorowanym jednostkom (sądom i prokuraturom) pozyskiwanie informacji o wysokości dochodów podatników drogą elektroniczną.
Od 2016 roku dokumenty PIT-40A/11A i ich ewentualne korekty, sporządzane przez organy rentowe, będą mogły być przesyłane do administracji podatkowej w formie elektronicznej z wykorzystaniem dedykowanej usługi - kanału KMDoR (Kanał Masowy dla Organów Rentowych.
Deklaracje PIT-11A/PIT-40A przesyłane będą zabezpieczonym protokołem FTPS w postaci spakowanych w formacie ZIP paczek dokumentów XML. Organy rentowe otrzymają dostęp do produkcyjnej wersji usługi służącej do przekazywania paczek dokumentów na serwer FTP usługi w Ministerstwie Finansów na podstawie dedykowanych certyfikatów).
Usługa KMdOR pozwoli na przesłanie paczek dokumentów w formacie XML, a także ich weryfikację i wystawienie zwrotnych komunikatów o statusie przetwarzania (zarówno pojedynczego dokumentu, jak i paczki). W rozwiązaniu tym możliwe jest przesłanie wielu dokumentów PIT-40A/11A w jednej paczce płatnika, z ograniczeniem wielkości paczki (pliku ZIP).
Forma i tryb dostarczenia do administracji podatkowej danych o rocznym obliczeniu podatku/informacji o uzyskanych dochodach za rok 2015 i lata następne, sporządzanych przez wszystkie organy rentowe, wyłącznie w postaci dokumentu elektronicznego określone będą w jednolitych porozumieniach zawartych pomiędzy Ministerstwem Finansów a organami rentowymi.
Usługa KMdOR Systemu e-Podatki przetwarza przedłożone deklaracje/informacje w dwóch trybach:
- tryb przekazania służyć będzie do złożenia dokumentów,
- tryb weryfikacji służyć będzie tylko do sprawdzenia poprawności przygotowanych danych.
Elektroniczne przesyłanie do administracji podatkowej przez organy rentowe wskazanych dokumentów pozwoli na rozszerzenie i udoskonalenie usługi PFR (możliwe będzie zasilanie wstępnie wypełnianego zeznania podatkowego PIT-37 o dane pochodzące z organów rentowych).
Będzie to też kolejny krok do upowszechnienia elektronicznego kanału komunikacji interesariuszy z administracją podatkową oraz poprawy jakości świadczonych usług.
Kanał Masowy dla Organów Rentowych (KMdOR) uruchomiony zostanie w ramach Programu e-Podatki.
Od uruchomienia usługi udostępniania informacji o dochodach dla Ministerstwa Sprawiedliwości i Prokuratury Generalnej prokuratorzy pobrali 1467 zaświadczeń o dochodach osób oskarżonych.
Elektroniczna wymiana informacji między Ministerstwem Finansów a Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwem Sprawiedliwości oraz Prokuraturą Generalną umożliwia ich nadzorowanym jednostkom (sądom i prokuraturom) pozyskiwanie informacji o wysokości dochodów podatników drogą elektroniczną.
Data |
Liczba zapytań |
2015-07-03 |
16 |
2015-07-06 |
9 |
2015-07-07 |
21 |
2015-07-08 |
65 |
2015-07-09 |
48 |
2015-07-10 |
152 |
2015-07-13 |
229 |
2015-07-14 |
164 |
2015-07-15 |
264 |
2015-07-16 |
358 |
2015-07-17 |
141 |
|
1467 |
Elektroniczna wymiana informacji między Ministerstwem Finansów a Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwem Sprawiedliwości oraz Prokuraturą Generalną umożliwi ich nadzorowanym i podległym jednostkom pozyskiwanie informacji o wysokości dochodów podatników drogą elektroniczną.
16 czerwca br. Ministerstwo Finansów udostępniło na potrzeby Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Sprawiedliwości, Prokuratury Generalnej oraz ich nadzorowanych i podległych jednostek możliwość uzyskania informacji o dochodach podatników w drodze elektronicznej..
Udostępniona usługa umożliwi gminnym ośrodkom pomocy społecznej pozyskanie informacji o wysokości dochodów podatników wnioskujących o świadczenia społeczne. Będzie to wymiana bezpośrednia, bez konieczności wydawania zaświadczeń przez urzędy skarbowe. Poszerzy ona obecny sposób wydawania przez urzędy skarbowe zaświadczeń o dochodach dla osób ubiegających się o świadczenia z organów realizujących zadania związane ze świadczeniami rodzinnymi i obsługujących fundusz alimentacyjny. Usługa daje gminnym ośrodkom pomocy możliwość zweryfikowania wysokości dochodów obywateli zgłaszających się po świadczenia społeczne. Umożliwia bezpośrednie otrzymanie informacji o wysokości dochodów podatników, składek na ubezpieczenia społeczne i podatku należnego podatników wnioskujących o świadczenia społeczne.
W odniesieniu do Ministerstwa Sprawiedliwości i Prokuratury Generalnej usługa udostępniania danych o dochodach pozwoli prokuratorom m.in. na dołączanie do aktu oskarżenia informacji o majątku podejrzanego.
Wdrożenie usługi usprawni funkcjonowanie instytucji publicznych i zapewni, że prokuratury, sądy i gminne ośrodki pomocy społecznej otrzymają dane o dochodach automatycznie z systemu e-Podatki – bez angażowania pracowników urzędów skarbowych, beneficjentów pomocy i innych uprawnionych podmiotów.
Wymiana odbywać się będzie bezpośrednio między Ministerstwem Finansów, a wskazanymi instytucjami nadzorowanymi lub podległymi MPiPS, Ministerstwu Sprawiedliwości oraz Prokuraturze Generalnej.
Informacje będą przekazywane z zachowaniem zasad bezpiecznego przesyłania danych zgodnie z przepisami ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Usługa została wdrożona w ramach projektu e-Deklaracje 2.
Instytucja Pośrednicząca – Ministerstwo Cyfryzacji – www.gov.pl/web/cyfryzacja
Instytucja Pośrednicząca II Stopnia – Centrum Projektów Polska Cyfrowa – www.gov.pl/web/cppc
Instytucja zarządzająca - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej – www.gov.pl/web/fundusze-regiony
Program Operacyjny Polska Cyfrowa – www.polskacyfrowa.gov.pl
Portal podatkowy – www.podatki.gov.pl
tel. (+48) 22 694 40 76
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.