19-10-2015

Ponad 2 tys. e-zaświadczeń o dochodach pobranych przez ośrodki pomocy społecznej

2.088 elektronicznych zaświadczeń o dochodach osób ubiegających się o świadczenia rodzinne i alimentacyjne pobrały miejskie i gminne ośrodki pomocy społecznej w ciągu 10 dni funkcjonowania usługi.

 

Dzięki usłudze automatycznego udostępniania ośrodkom pomocy społecznej informacji osoby ubiegające się o świadczenia nie muszą same dostarczać tym ośrodkom dokumentów dotyczących ich sytuacji dochodowej. Wyeliminuje to konieczność pobierania zaświadczeń ze swojego urzędu skarbowego.

05-10-2015

Elektroniczna weryfikacja dochodów beneficjentów pomocy społecznej

Od 1 stycznia 2016 r. wnioski o zasiłki będzie można składać również przez Internet a wymiana informacji między urzędami odbywać się będzie drogą elektroniczną. Ministerstwa Finansów udostępniło 2 października możliwość elektronicznej weryfikacji dochodów beneficjentów pomocy.

 

Możliwość wymiany informacji drogą elektroniczną pomiędzy instytucjami zaangażowanymi w ten proces i możliwość samodzielnego pozyskiwania przez urzędników informacji z różnego rodzaju rejestrów usprawnią składanie wniosków i przyznawanie różnego rodzaju świadczeń. Odciąży to osoby wnioskujące o świadczenia, ponieważ nie będą musiały starać się o zaświadczenia z różnych instytucji, m.in. z urzędu skarbowego.

 

Ministerstwo Finansów, we współpracy z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej uruchomiło usługę polegającą na automatycznym udostępnianiu ośrodkom pomocy społecznej informacji o dochodach osób ubiegających się o świadczenia rodzinne i alimentacyjne. Dzięki tej wymianie informacji osoby ubiegające sięo świadczenia nie będą musiały same dostarczać ośrodkom pomocy społecznej dokumentów dotyczących ich sytuacji dochodowej. Wyeliminuje to konieczność pobierania zaświadczeń ze swojego urzędu skarbowego.

 

Uruchomiona usługa umożliwia gminnym ośrodkom pomocy społecznej pozyskiwanie danych niezbędnych do ubiegania się o przyznanie świadczenia, takich jak informacje o wysokości dochodów, składek na ubezpieczenie społeczne i podatku należnego. Dane te będą udostępniane bezpośrednio z systemu Administracji Podatkowej. Pozyskanie informacji odbywa się automatycznie, bez konieczności wizyt beneficjentów pomocy społecznej w urzędzie skarbowym w celu uzyskania zaświadczenia w formie papierowej.

 

Możliwość uzyskania informacji w formie elektronicznej poszerza obecny sposób wydawania przez urzędy skarbowe zaświadczeń o dochodach dla osób ubiegających się o wskazane świadczenia oraz składania przez nich stosownych oświadczeń.

 

Przekazywanie informacji odbywać się będzie bezpośrednio między Ministerstwem Finansów, a gminnymi ośrodkami pomocy społecznej z zachowaniem zasad bezpiecznego przesyłania danych zgodnie z przepisami ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

 

Do 1 października br. gminne ośrodki pomocy społecznej, korzystając z uruchomione usługi, złożyły 267 zapytań o dochody beneficjentów pomocy społecznej. W 2014 roku urzędy skarbowe wydały ok. 4 mln zaświadczeń.

25-09-2015

Ponad 56,5 tysiąca zaświadczeń o dochodach osób oskarżonych pobranych elektronicznie

Od uruchomienia usługi udostępniania informacji o dochodach dla Ministerstwa Sprawiedliwości i Prokuratury Generalnej prokuratorzy pobrali 56 517 zaświadczeń o dochodach osób oskarżonych.

 

Elektroniczna wymiana informacji między Ministerstwem Finansów a Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwem Sprawiedliwości oraz Prokuraturą Generalną umożliwia ich nadzorowanym jednostkom (sądom i prokuraturom) pozyskiwanie informacji o wysokości dochodów podatników drogą elektroniczną.

25-09-2015

Ponad 600 tys. zapytań o status podatnika VAT

600 955 tys. udzielonych odpowiedzi, kilkanaście tysięcy zapytań w ciągu dnia – to dane obrazujące zainteresowanie usługą Sprawdzenie podatnika w VAT .

Od 26 czerwca br. podatnicy mogą sprawdzić, czy ich kontrahenci są czynnymi podatnikami VAT. Usługa jest dostępna dla podatników, którzy chcą sprawdzić, czy ich kontrahenci są czynnymi podatnikami VAT. Usługa jest skierowana w pierwszej kolejności do podatników stosujących mechanizm odwrotnego obciążenia w odniesieniu do towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT.

 

Podatnicy mogą sprawdzić, czy ich kontrahenci są czynnymi podatnikami VAT. Wpisanie w stosowne pole identyfikatora podatkowego NIP, pozwoli sprawdzić status podatnika VAT. Pytający otrzyma 1 z 3 następujących komunikatów: Podmiot o podanym identyfikatorze podatkowym NIP nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT, Podmiot o podanym identyfikatorze podatkowym NIP jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, Podmiot o podanym identyfikatorze podatkowym NIP jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony. Usługa daje możliwość wydruku zwracanego komunikatu wskazującego status podmiotu w VAT. Usługa Sprawdzenie statusu podmiotu w VAT" jest dostępna na Portalu Podatkowym. Umożliwi to praktycznie weryfikację podatnika w VAT z każdego miejsca. Adres usługi - https://pfr.mf.gov.pl/_/

25-09-2015

Program e-Podatki jednym z głównych zagadnień XXI Forum Teleinformatyki

 

Kluczowe elementy sukcesu, ale również największe problemy i najtrudniejsze zagadnienia, które wystąpiły podczas realizacji programu e –Podatki były mottem przewodnim prezentacji wiceministra finansów Jacka Kapicy podczas XXI Forum Teleinformatyki.


Uczestnicy forum zgromadzeni na sali konferencyjnej. W tle widoczny slajd prezentacji z napisem: nowoczesne usługi dla podatników i płatników

 „Moc danych – nowe źródła i nowe metody analizy i ochrony danych" pod takim hasłem zorganizowano XXI Forum Teleinformatyki. które odbyło się w dniach 24-25 września 2015 r. Uczestnikami Forum byli specjaliści i praktycy w dziedzinie nowoczesnych technologii oraz zagadnień prawnych i organizacyjnych w IT. Poruszana problematyka była rozpatrywana zarówno od strony koncepcyjno-metodologicznej, jak i praktycznej – na przykładach konkretnych rozwiązań i wdrożeń.

 

„Projekty informatyczne, wspierające krytyczne dla funkcjonowania państwa procesy informacyjne są niewątpliwie głównym instrumentem tworzenia nowoczesnej infrastruktury informacyjnej państwa" – powiedział Jacek Kapica. Minister zaznaczył, że Ministerstwo Finansów zbiera doświadczenie w obszarze cyfryzacji usług administracji od ponad 10 lat. „Bardzo ważne jest określnie tego co chcemy osiągnąć w obszarze biznesowym" – dodał podczas prezentacji działań podejmowanych przez Ministerstwo Finansów.

 

Jacek Kapica wskazał na wiele czynników, które odgrywają istotną rolę przy realizacji takich przedsięwzięć. Podkreślał znaczenie czasu, środków na sfinansowanie ale również skali projektów i kwestii legislacyjnych  „Istotna z punktu widzenia administracji jest towarzysząca legislacja. Idealnie byłoby, aby warunki określone były przed, ale nie zawsze jest to do zrealizowania. Mieliśmy to szczęście, że wiele naszych działań, np. w kwestii obowiązków płatników składania informacji drogą elektroniczną, było spójnych z działaniami legislacyjnymi" – powiedział.

 

Podczas Forum przedstawiona została również prezentacja pt. „Przyjazne Państwo – nowa jakość w obsłudze podatnika". W prezentacji przedstawiono nowy System Informacji Telefonicznej wdrożony w Krajowej Informacji Podatkowej.

 

PwC przedstawiło transformację administracji podatkowej w latach 2009-2014 i ocenę programu e-Podatki z punktu widzenia doradcy Ministerstwa Finansów. „Najbardziej wartościową oceną jest ocena interesariuszy – podatników" – powiedział dyrektor w Pwc Marcin Sidelnik.

 

Prelegenci forum zgromadzeni przy stole prezydialnym. W centralnej części zdjęcia wiceminister finansów Jacek Kapica

 Uczestnikami Forum byli głównie przedstawiciele kadry zarządzającej i informatycznej administracji rządowej i samorządowej, odpowiedzialni za rozwój struktur informatycznych, jak również przedstawiciele biznesu i środowisk naukowych.

Linki

Ministerstwo Finansów

Instytucja Pośrednicząca – Ministerstwo Cyfryzacji – www.gov.pl/web/cyfryzacja

Instytucja Pośrednicząca II Stopnia – Centrum Projektów Polska Cyfrowa – www.gov.pl/web/cppc

Instytucja zarządzająca - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej – www.gov.pl/web/fundusze-regiony

Program Operacyjny Polska Cyfrowa – www.polskacyfrowa.gov.pl

Portal podatkowy – www.podatki.gov.pl

Kontakt dla dziennikarzy

tel. (+48) 22 694 40 76

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.