11-06-2015

Nowy katalog usług cyfrowych dla podatników

Ministerstwo Finansów przygotowało nowy katalog usług cyfrowych przygotowywany dla podatników w zakresie centralizacji obsługi podatków CIT i VAT oraz obsługi Jednolitego Pliku Kontrolnego, tzw. Projekt CVP.

 

Od kilku lat polska administracja podatkowa konsekwentnie rozszerza katalog usług umożliwiających elektroniczną komunikację podatników z urzędem, w tym możliwość składania zeznań podatkowych w formie elektronicznej. Taka forma kontaktu z urzędem skarbowym wpisuje się w strategiczne cele polskiej transformacji i budowy nowoczesnej administracji podatkowej. Najlepszym tego dowodem z ostatniego okresu jest usług wstępnie wypełnionego zeznania podatkowych (PFR) uruchomiona przez administrację podatkową w tym roku.

 

Projekt CVP został przygotowany w oparciu o zdiagnozowane potrzeby podatników, takie jak m.in. możliwość dostępu drogą elektroniczną do informacji dotyczących stanu sprawy; ułatwienia w zapłacie podatków oraz zmniejszenie kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców w zakresie wykonywania obowiązków sprawozdawczych i kontroli podatkowych.

 

Celem głównym Projektu jest ułatwienie wypełniania obowiązków podatkowych w zakresie podatków CIT i VAT, zmniejszenie uciążliwości kontroli podatkowych oraz zwiększenie efektywności systemu poboru podatków. Dzięki tym usługom urzędy skarbowe będą transparentne i dostępne cały tydzień. Zwiększy to swobodę prowadzenia działalności gospodarczej i poprawi konkurencyjność tych podmiotów.

 

Najważniejsze usługi tworzone lub rozwijane w ramach projektu:

  • - Elektroniczny wgląd w akta spraw i rozliczeń podatkowych.
  • - Prowadzenie czynności sprawdzających i kontroli podatkowej z użyciem JPK
  • - Wsparcie podatnika w prawidłowym wypełnianiu obowiązków podatkowych.
  • - W pełni transakcyjna obsługa zobowiązań podatku CIT i VAT drogą elektroniczną.
  • - Automatyczna usługa udzielania informacji o braku zaległości w podatkach dla procedury zamówień publicznych

 

Planowane jest, że Projekt będzie realizowany od stycznia 2016 do listopada 2018 roku. Planowany budżet Projektu wynosi 97,6 mln zł.

09-06-2015

Cyfrowa administracja podatkowa dziś i jutro

Administracja podatkowa konsekwentnie rozszerza katalog usług umożliwiających elektroniczną komunikację podatników z urzędem, w tym możliwość składania zeznań podatkowych w formie elektronicznej. Raport „System e-Deklaracje. Badanie preferencji podatników PIT w zakresie zeznań podatkowych. Edycja 2015" oraz nowy projekt cyfryzacji usług Administracji Podatkowej i Kontroli Skarbowej (w zakresie centralizacji obsługi podatków CIT i VAT oraz obsługi Jednolitego Pliku Kontrolnego - CVP) to temat konferencji prasowej wiceministra finansów Jacka Kapicy oraz przedstawicieli PricewaterhouseCoopers, która odbyła się 3 czerwca br. w Ministerstwie Finansów.

 

20150603 PWC konferencja

 

„Taka forma kontaktu z urzędem skarbowym wpisuje się w strategiczne cele polskiej transformacji i budowy nowoczesnej administracji podatkowej. Najlepszym tego dowodem z ostatniego okresu jest usługa wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego (PFR) uruchomiona przez administrację podatkową" – powiedział wiceminister finansów Jacek Kapica. „Zaprezentowana edycja raportu umożliwia ocenę rozwoju systemu e-Deklaracje oraz uaktualnienie wiedzy na temat preferencji podatników PIT związanych z ze sposobem składania zeznań podatkowych" – dodała partner w PwC Katarzyna Czarnecka- Żochowska.

 

Konferencja była też okazją do podsumowania tegorocznej akcji PIT, składania dokumentów drogą elektroniczną i oceny nowego rozwiązania, jakim jest wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe (PFR).

 

W 2015 r. 5 175 983 zeznań PIT-37 złożono drogą elektroniczną. Do systemu e-Deklaracje wpłynęło 102 111 zeznań PFR. Wśród zeznań PFR ok. 72,5 % zawierało wolę podatników o przekazaniu kwoty 1% dla organizacji pożytku publicznego. Łączna zadeklarowana kwota wyniosła ponad 6,2 mln zł, tj. średnio ok. 84 zł na jedno zeznanie. Pokazuje to, że podatnicy wybierający tę formę złożenia zeznania mają dużą świadomość skorzystania z możliwości wsparcia organizacji pożytku publicznego.

 

Dane wg stanu na 27 maja br. pokazują, że w wersji elektronicznej w 2015 r. złożono blisko 54% wszystkich dokumentów. Aż 96% wszystkich deklaracji płatników złożono w wersji elektronicznej (wg stanu na 30 kwietnia br.). Najwięcej, bo aż 98%, stanowiły PIT-40 i PIT-R. PIT-11 w 96% wpływał drogą elektroniczną a PIT-8C w 95%.

 

Przedstawiono również projekt CVP, czyli katalog usług cyfrowych przygotowywany dla podatników w zakresie centralizacji obsługi podatków CIT i VAT oraz obsługi Jednolitego Pliku Kontrolnego. Katalog ten przygotowano w oparciu o rozpoznane potrzeby podatników, takie jak m.in. możliwość dostępu drogą elektroniczną do informacji dotyczących stanu sprawy, ułatwienia w zapłacie podatków oraz zmniejszenie kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców w zakresie wykonywania obowiązków sprawozdawczych i kontroli podatkowych.

 

Projekt ma ułatwić jest wypełnianie obowiązków podatkowych w zakresie podatków CIT i VAT, zmniejszyć uciążliwość kontroli podatkowych oraz poprawić efektywność systemu poboru podatków. Dzięki tym usługom urzędy skarbowe będą transparentne i dostępne cały tydzień. Zwiększy to też swobodę prowadzenia działalności gospodarczej i poprawi konkurencyjność tych podmiotów.

 

Najważniejsze usługi tworzone lub rozwijane w ramach projektu to:

  • elektroniczny wgląd w akta spraw i rozliczeń podatkowych,
  • prowadzenie czynności sprawdzających i kontroli podatkowej z użyciem JPK,
  • wsparcie podatnika w prawidłowym wypełnianiu obowiązków podatkowych,
  • w pełni transakcyjna obsługa zobowiązań podatku CIT i VAT drogą elektroniczną,
  • automatyczna usługa udzielania informacji o braku zaległości w podatkach dla procedury zamówień publicznych.


Pliki do pobrania:

13-05-2015

Ponad 102 tys. zeznań PFR

16 marca br. Ministerstwo Finansów uruchomiło po raz pierwszy usługę wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego PIT-37 (PFR). Złożono prawie 102 tys. zeznań z wykorzystaniem tej możliwości.

Do 30 kwietnia do systemu e-Deklaracje wpłynęło 101 587 zeznań PFR, dodatkowo w maju złożono w ten sposób jeszcze 352 zeznania. W czasie całej akcji zeznań drogą elektroniczną złożono 5 154 248 zeznań PIT-37.

Spośród 101 587 zeznań w 73 735 (72,5 %) znalazła się wola podatników o przekazanie kwoty 1% dla organizacji pożytku publicznego. Łączna zadeklarowana kwota wyniosła 6 185 926.40 zł, średnio ok. 89 zł na jedno zeznanie.

21-04-2015

Pierwszy miesiąc PFR

Udostępnienie przez Ministerstwo Finansów wstępnie wypełnionego PIT-a-37 (PFR)  ucieszyło już wielu podatników. W pierwszym miesiącu funkcjonowania tej usługi złożono w ten sposób ponad 51 tys. zeznań.

 

51.751 zeznań z wykorzystaniem PFR to może niedużo wobec 4.014.443 zeznań PIT-37 złożonych do tej pory za pośrednictwem systemu e-Deklaracje. Pamiętajmy jednak, że jest to nowa usługa, o której podatnicy muszą się dowiedzieć i przyzwyczaić.

 

1wszy miesiac pfr

 

Dzięki tej usłudze rozliczenie roczne jest prostsze, szybsze i przyjemniejsze. Celem PFR-a jest  wsparcie podatników w wypełnianiu rocznych zeznań podatkowych PIT i upowszechnienie rozliczeń przez internet. To oferta skierowana do coraz liczniejszej grupy zwolenników łatwego i bezpiecznego rozliczania dochodów przez internet.

 

Z raportu przygotowanego przez KPMG pt. „Roczne zeznanie podatkowe Polaków PIT” wynika, że prawie 7,6 mln Polaków rozliczy PIT za 2014 rok przez internet. Oznacza to, że w tym roku przez internet rozliczy PIT 40% podatników, podczas gdy rok temu jedynie 28% miało takie plany.

 

Więcej na portalpodatkowy.mf.gov.pl (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym) - zakładka "Wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe (PFR)".

21-04-2015

Mały punkt kompleksowej obsługi (Mini One Stop Shop - MOSS)

1 stycznia 2015 r. w państwach UE zmieniły się regulacje w zakresie miejsca świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych na rzecz ostatecznych konsumentów (niepodatników) zlokalizowanych w UE. Miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, w którym usługobiorca (konsument) posiada siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (dotychczas taka reguła stosowana była wyłącznie przy usługach elektronicznych świadczonych konsumentom z Unii Europejskiej przez podmioty zagraniczne z państw trzecich).

 

Fakultatywne rozwiązanie upraszczające tzw. mały punkt kompleksowej obsługi (system MOSS) stworzono dla potrzeb rozliczania VAT od tych usług dla państw członkowskich, w których zlokalizowani są usługobiorcy, aby usługodawcy nie byli zmuszeni rejestrować się w każdym państwie członkowskim, w którym świadczą te usługi. W systemie możliwe jest elektroniczne złożenie kwartalnej deklaracji VAT jak również wpłacenie należnego właściwym państwom członkowskim UE podatku VAT z tytułu świadczenia tych usług. Wpłacony podatek zostaje przekazany przez krajową administrację do państw członkowskich konsumpcji, tj. tam gdzie zlokalizowani są odbiorcy tych usług.

 

Od 1 stycznia 2015 r. przedsiębiorca może – wyłącznie w zakresie usług elektronicznych świadczonych na rzecz konsumentów z innych niż Polska państw członkowskich UE – rozliczać się przy wykorzystaniu systemu MOSS. Jeżeli zdecyduje się na system MOSS, państwem członkowskim identyfikacji będzie Polska, co oznacza, że bez względu na to, gdzie (w jakim urzędzie skarbowym) rozlicza podatek VAT od usług transportowych i sprzedaży wysyłkowej, w zakresie usług elektronicznych będzie musiał rozliczać się (po uprzedniej rejestracji) w Drugim Urzędzie Skarbowym Warszawa - Śródmieście. W takim przypadku dla przedsiębiorcy – w zależności od rodzaju wykonywanej działalności – właściwe będą w Polsce dwa różne organy podatkowe (Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście z tytułu świadczenia usług elektronicznych rozliczanych w systemie MOSS oraz właściwy organ podatkowy dla pozostałej działalności podatnika).

 

Mały punkt kompleksowej obsługi dostępny jest dla podatników posiadających siedzibę działalności gospodarczej w UE (procedura unijna) oraz dla podatników niemających takiej siedziby w UE (procedura nieunijna). Bez małego punktu kompleksowej obsługi usługodawca byłby zobowiązany do rejestrowania się w każdym państwie członkowskim, w którym świadczy usługi na rzecz swoich klientów. System małego punktu kompleksowej obsługi jest fakultatywny dla podatników.

1 kwietnia br., w ramach projektu e-Podatki, uruchomiony został polski system MOSS. Na 3 kwietnia br., godzi. 10:50, do polskiej aplikacji MOSS wpłynęło 38 deklaracji, szczegółowe informacji w zestawieniu poniżej:

 

moss01

moss02

* EU-NETP procedura unijna, NON_EU_NETP – procedura nieunijna

 

Wprowadzane zmiany stanowią końcowy etap implementacji dyrektywy Rady 2008/8/WE z dnia 12 lutego 2008 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do miejsca świadczenia usług. Został on zrealizowany w opublikowanej 3 września br. nowelizacji z dnia 25 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz. U. poz. 1171).

 

Więcej informacji na temat MOSS (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym)

Linki

Ministerstwo Finansów

Instytucja Pośrednicząca – Ministerstwo Cyfryzacji – www.gov.pl/web/cyfryzacja

Instytucja Pośrednicząca II Stopnia – Centrum Projektów Polska Cyfrowa – www.gov.pl/web/cppc

Instytucja zarządzająca - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej – www.gov.pl/web/fundusze-regiony

Program Operacyjny Polska Cyfrowa – www.polskacyfrowa.gov.pl

Portal podatkowy – www.podatki.gov.pl

Kontakt dla dziennikarzy

tel. (+48) 22 694 40 76

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.