12-02-2015

Uniwersalna Bramka Dokumentów

Uniwersalna Bramka Dokumentów (UBD) to nowy kanał komunikacji elektronicznej dla płatników uruchomiony od 1 stycznia 2015 r., który ma ułatwić i usprawnić składanie deklaracji drogą elektroniczną. Narzędzie to umożliwia złożenie w ramach jednego dokumentu i jednej transmisji danych do 20 000 PIT-11, PIT-8C, PIT-R, PIT-40 oraz pobranie jednego Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) dla całej wysyłki. W praktyce oznacza to, iż wprowadzony został dokument wielopozycyjny, umożliwiający płatnikom podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podmiotom niepełniącym funkcji płatnika w tym podatku, wysyłanie urzędowi skarbowemu zbiorczej informacji o dochodach osób fizycznych, opatrzonej jednym podpisem elektronicznym.

 

W celu przesyłania dokumentów za pośrednictwem bramki UBD wprowadzone zostały nowe schematy informacji zbiorczych PIT-11, PIT-8C, PIT-R oraz deklaracji zbiorczej PIT-40 oznaczone odpowiednio: PIT-11Z, PIT-8CZ, PIT-RZ oraz PIT-40Z.

 

Schematy dokumentów zbiorczych nie przewidują składania korekt. Korekty powinny być składane jako pojedyncze dokumenty (PIT-11, PIT-8C, PIT-R, PIT-40) za pośrednictwem dotychczasowej bramki e-Deklaracje.

 

Od 1 stycznia 2015 r. płatnicy zaliczek na podatek dochodowy będący osobami fizycznymi mają możliwość podpisania wysyłanych dokumentów zbiorczych (PIT-11Z, PIT-8CZ, PIT-40Z) i pojedynczych (PIT-11, PIT-8C, PIT-40) również podpisem elektronicznym nieweryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu (danymi autoryzującymi).

Produkcyjnie bramka UBD (Uniwersalna Bramka Dokumentów) została uruchomiona w dniu 1 stycznia 2015 r. i dostępna jest pod adresem: https://ubd.mf.gov.pl/uslugi/dokumenty

 

Szczegółowe informacje techniczne dotyczące działania UBD zostały zawarte w „Specyfikacji Wejścia-Wyjścia dla środowiska produkcyjnego UBD – wersja 0.1.0" dostępnej w zakładce e-Deklaracje/Do pobrania.

 

W zakładce e-Deklaracje/Struktury dokumentów XML opublikowane zostały wzory dokumentów zbiorczych PIT-11Z, PIT-8CZ, PIT-RZ i PIT-40Z.

Ponadto, w dalszym ciągu pod adresem https://test-ubd.mf.gov.pl/uslugi/dokumenty udostępniona jest testowa wersja Uniwersalnej Bramki Dokumentów, która pozwala na dostosowanie systemów teleinformatycznych podatników do nowego rozwiązania i przygotowanie się korzystania z tego kanału komunikacji.

Szczegółowe informacje techniczne zawarte są w „Specyfikacji Wejścia-Wyjścia dla środowiska testowego UBD – wersja 0.1.0" dostępnej w zakładce e-Deklaracje/Do pobrania.

 

Najważniejsze zagadnienia, pytania i odpowiedzi dotyczące Uniwersalnej Bramki Dokumentów (UBD) http://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/pp/e-deklaracje/dla-platnikow/pytania-i-odpowiedzi

12-02-2015

Elektroniczne składanie dokumentów podatkowych z grupy płatników PIT

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra finansów z 19 grudnia 2014r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego od 1 stycznia 2015 r. płatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych będący osobami fizycznymi maja możliwość składania deklaracji PIT-4R, 8AR i informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1, IFT-3 oraz rocznego obliczenia podatku PIT-40, i ich korekt w roku 2015 bez podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

22-08-2014

Portal Podatkowy - czyli wszystko o podatkach w jednym miejscu

animacja118 sierpnia br. Ministerstwo Finansów uruchomiło Portal Podatkowy. To pierwszy etap wdrażanego nowego systemu teleinformatycznego administracji podatkowej, wspierającego podatników w prawidłowym wypełnianiu obowiązków podatkowych. Pod jednym adresem www.portalpodatkowy.mf.gov.pl znajdą Państwo wszelkie niezbędne informacje dotyczące podatków. Portal docelowo będzie składał się z dwóch elementów: części ogólnodostępnej i dostępnej po zalogowaniu.

 

Od dziś można korzystać z części ogólnodostępnej portalu, umożliwiającej składanie deklaracji podatkowych drogą elektroniczną, zawierającej informacje o zmianach w przepisach podatkowych i ich wykładnię, kalendarz z ważnymi terminami oraz kalkulatory. W tej części portalu umieszczone są także wszelkiego rodzaju formularze, zarówno te interaktywne do składania drogą elektroniczną, jak i tradycyjne do wydruku, a także instrukcje ich wypełniania - częścią portalu jest system e-Deklaracje (strona www.e-deklaracje.gov.pl). Tu podatnik może też poszukać danych kontaktowych jednostek administracji podatkowej i celnej. Portal oferuje także wyszukiwarki: organizacji pożytku publicznego, aktywność numerów VAT UE oraz interpretacji ogólnych i indywidualnych organów podatkowych.

 

Natomiast portal w części zalogowanej, który jest w tej chwili w przygotowaniu, będzie stanowił bezpośredni kanał komunikacji z organami podatkowymi, a konto podatnika umożliwi dostęp do własnych danych podatkowych. Rejestracja na portalu umożliwi nie tylko przesyłanie deklaracji z konta, ale także możliwość elektronicznego odbierania i składania pism z i do organów podatkowych, przeglądania złożonych deklaracji oraz statusu prowadzonych spraw.

 

Portal wchodzi w skład serwisu Ministerstwa Finansów www.finanse.mf.gov.pl.

13-05-2014

Portal Podatkowy w pytaniach i odpowiedziach

Ministerstwo Finansów realizuje 3 projekty: e-Deklaracje 2, e-Podatki i e-Rejestracja. Wszystkie stanowią element kompleksowego przedsięwzięcia o nazwie „Program e-Podatki"., którego celem jest zwiększenie efektywności realizacji zadań publicznych.

 

Jedną z głównych korzyści i usługi dla obywateli i przedsiębiorców jest utworzenie i udostępnienie Portalu Podatkowego. Portal ten umożliwi podatnikom dostęp do indywidualnych danych podatkowych (podatkowego konta użytkownika), obejmujących wszystkie dane podatkowe, finansowe, operacyjne i marketingowe.

 

Jakie korzyści przyniesie podatnikom Portal Podatkowy?


Portal Podatkowy będzie umożliwiał dostęp zarówno do materiałów edukacyjnych i informacyjnych w części ogólnodostępnej, co nie będzie wymagało zalogowania się, jak i dostęp do swoich indywidualnych danych w systemie podatkowym GenTax, które będzie można przeglądać dopiero po zalogowaniu się na swoje konto.

 

Wśród danych dostępnych bez logowania podatnicy znajdą przede wszystkim informacje podatkowe, a w nich kursy online i prezentacje o podstawowych zasadach systemu podatkowego, zmiany w przepisach i ich wykładnia, prawa i obowiązki podatników, informacje o ulgach i zwolnieniach. W tej części Portalu umieszczone będą też wszelkiego rodzaju formularze, zarówno te interaktywne do składania drogą elektroniczną, jak i te tradycyjne do wydruku, wraz z instrukcjami ich wypełniania. Tu podatnik będzie mógł znaleźć dane kontaktowe jednostek administracji podatkowej, organizacji pożytku publicznego oraz interpretacji prawa podatkowego. Ta część Portalu umożliwi składanie i wysyłanie deklaracji oraz wniosków z należną opłatą.

 

W części dostępnej po zalogowaniu, podatnik znajdzie m.in. informacje dotyczące swoich rozliczeń i płatności, zgłoszonych kas fiskalnych, czy też danych o udzielonej pomocy publicznej. Podatnik będzie miał podgląd swoich danych ewidencyjnych, adresowych, rachunków bankowych, obowiązków podatkowych. Część Portalu dostępna po zalogowaniu umożliwi podatnikowi dokonanie zapłaty zobowiązania oraz wniesienie opłaty poprzez przekierowanie do systemu płatności online.

 

Portal umożliwi mu również odbiór korespondencji z administracji podatkowej np. decyzji, wezwań, postanowień o wszczęciu postępowania, upomnień, tytułów wykonawczych, zawiadomień o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej. W tym miejscu będzie mógł odebrać wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe, wysłać korespondencję do swojego urzędu skarbowego oraz sprawdzić stan sprawy. Będzie to również miejsce, gdzie będzie mógł składać wnioski i automatycznie generować zaświadczenia i wypisy.

 

Czy wstępnie wypełniane zeznania podatkowe będą dostępne dla wszystkich podatników?

 

W bloku zindywidualizowanym Portalu udostępnione zostanie także podatnikowi wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe (PFR). Propozycję taką otrzymają podatnicy, osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Aby przygotować taką wstępnie wypełnioną wersję ,administracja podatkowa będzie musiała posiadać informacje od płatników. Pracodawcy zatrudniający powyżej 5 osób będą mieli obowiązek elektronicznego przekazania informacji o pobranych zaliczkach PIT-11 (PIT-INF), w terminie do 28 lutego. Natomiast pozostali pracodawcy nadal będą mieli możliwość przekazywania informacji w formie papierowej, jednak termin na ich przekazanie fiskusowi ulegnie skróceniu do 31 stycznia. Płatnicy, podatnicy będą również zobowiązani do przesyłania drogą elektroniczną innych formularzy np. PIT-8C, PIT-R, formularzy CIT.

 

Podatnik, który otrzyma wstępnie wypełnione zeznanie będzie mógł je zaakceptować lub uzupełnić o informacje dotyczące chęci skorzystania z ulg podatkowych, darowizn, czy też przekazania 1 % na rzecz organizacji pożytku publicznego.

 

Rozwiązanie to dotyczyć będzie tylko formularza PIT-37 i ma zostać wdrożone z dniem 1 stycznia 2015 roku, a dla podatników dostępne na przełomie marca/kwietnia 2015 roku.

 

Jak utworzyć konto na Portalu Podatkowym?

 

Podatnik będzie mógł utworzyć swój profil użytkownika na Portalu Podatkowym korzystając z profilu zaufanego e-PUAP lub wykorzystując bezpieczny podpis kwalifikowany. Uwierzytelnienie, na portalu podatkowym następować będzie poprzez podanie loginu i hasła. Profil do konta założyć może jedynie osoba fizyczna. Do założenia profilu niezbędne będą następujące dane:

 

• Pierwsze imię

• Nazwisko

• Identyfikator podatkowy

• Adres e-mail

 

W jaki sposób podatnik będzie się logował na swoje indywidualne konto w portalu podatkowym?

 

Po utworzeniu profilu użytkownika w Portalu Podatkowym podatnik będzie mógł się zalogować wykorzystując nazwę użytkownika i hasło.

 

Jakie informacje znajdą się na koncie podatnika?

 

W bloku profilowanym podatnik znajdzie m.in. informacje dotyczące swoich rozliczeń i płatności, czy też danych o udzielonej pomocy publicznej. Podatnik będzie miał podgląd swoich danych ewidencyjnych, adresowych, rachunków bankowych, obowiązków podatkowych, złożonych dokumentów.

 

Czy do danych znajdujących się na koncie podatnika będą miały wgląd inne osoby?

 

Podatnik będzie mógł upoważnić osoby fizyczne do wglądu w jego dane podatkowe w Portalu Podatkowym. Nadanie upoważnienia do wglądu w konto podatnika dla osoby trzeciej oraz zarządzanie tymi upoważnieniami będzie możliwe z poziomu po zalogowaniu w Portalu Podatkowym.

 

Czy podatnik będzie mógł otrzymywać korespondencję za pośrednictwem Portalu Podatkowego?

 

Portal Podatkowy daje możliwość prowadzenia korespondencji z Administracją Podatkową drogą elektroniczną.

 

Urząd skarbowy będzie mógł zwrócić się do podatnika o wyrażenie zgody na doręczanie pism w formie dokumentu elektronicznego we wszystkich załatwianych sprawach podatkowych np. decyzji, wezwań, postanowień o wszczęciu postępowania, upomnień, tytułów wykonawczych, zawiadomień o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej. Wystąpienie urzędu o wyrażenie zgody będzie mogło nastąpić za pomocą środków komunikacji elektronicznej i zostać przesłane stronie na jej adres elektroniczny lub na Portal Podatkowy. Portal Podatkowy umożliwi również wnoszenie podań (żądań, wyjaśnień, odwołań, zażaleń, ponagleń, wniosków) za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

 

* Podstawą prawną utworzenia Portalu Podatkowego jest ustawa o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza stosowne regulacje do Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tymi zmianami Portal Podatkowy to system teleinformatyczny administracji podatkowej służący do kontaktu organów podatkowych z podatnikami, płatnikami i inkasentami, a także ich następcami prawnymi oraz osobami trzecimi, w szczególności do wnoszenia podań, składania deklaracji oraz doręczania pism organów podatkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

 

Ponadto przygotowywane zostały projekty rozporządzeń:

 

• w sprawie określenia rodzajów spraw, które mogą być załatwiane z wykorzystaniem portalu podatkowego;

• w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego;

• w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone.

 

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zakresu i warunków korzystania z Portalu Podatkowego (obecnie w uzgodnieniach wewnątrzresortowych) przewiduje, że, rozporządzenie wejdzie w życie 18 sierpnia br.

18-04-2014

Konferencja "Ochrona socjalna społeczeństwa – administracja - innowacja"

Konferencja Koszalin miniKorzyści i efekty wynikające z wdrożenia Projektu e-Podatki oraz rozwój usług dla podatników to główne tematy konferencji "Ochrona socjalna społeczeństwa – administracja - innowacja", która odbyła się 9 kwietnia br. na Politechnice Koszalińskiej. W konferencji uczestniczyła Pani Maria Kowalczyk – Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Koszalinie.

 

Pani Naczelnik omówiła główne kierunki rozwoju administracji podatkowej w Polsce. Główną częścią prezentacji były korzyści oraz już osiągnięte efekty wdrożenia Projektu e-Podatki. Pani Naczelnik wskazała, że Program e-Podatki i konsolidacja administracji podatkowej powodują, że administracja podatkowa staje się coraz bardziej użyteczna, stawia klienta w centrum uwagi i rozpoznaje jego potrzeby.

 

Uproszczenie obowiązku podatkowego, wstępnie wypełniane zeznania podatkowe (PFR),o zmiany w zakresie jednego okienka, Portal Podatkowy, korzyści wynikające z elektronicznego przesyłania zeznań podatkowych bardzo dobrze wpisały się w oczekiwania uczestników konferencji.

 

Prezentację pt. "Administracja, społeczeństwo, innowacyjność- zmiany w administracji podatkowej" uzupełniło stoisko informacyjne dla uczestników konferencji z broszurami informacyjnymi nt. podatków oraz elektronicznego wysyłania zeznania podatkowego.

 

Konferencja zorganizowały Instytut Polityki Społecznej i Stosunków Międzynarodowych Politechniki Koszalińskiej wraz z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w Koszalinie, aby pokazać postępującą modernizację administracji państwowej, a także zachodzące zmiany w przestrzeni usług publicznych. Zadaniem tego sympozjum naukowego było zgromadzenie praktyków i teoretyków, którzy zajmują się problemem funkcjonowania administracji państwowej, a także relacjami partnerskimi jakie powstają na styku polityki społecznej, mediów i społeczeństwa. Konferencja była okazją do refleksji na temat współczesnych wyzwań i problemów, które stoją przed administracją. Ważnym punktem wydarzenia była również prezentacja dobrych praktyk, rozwiązań i wdrożeń jakie stosuje administracja publiczna, w tym administracja podatkowa.

Linki

Ministerstwo Finansów

Instytucja Pośrednicząca – Ministerstwo Cyfryzacji – www.gov.pl/web/cyfryzacja

Instytucja Pośrednicząca II Stopnia – Centrum Projektów Polska Cyfrowa – www.gov.pl/web/cppc

Instytucja zarządzająca - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej – www.gov.pl/web/fundusze-regiony

Program Operacyjny Polska Cyfrowa – www.polskacyfrowa.gov.pl

Portal podatkowy – www.podatki.gov.pl

Kontakt dla dziennikarzy

tel. (+48) 22 694 40 76

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.