21-04-2015

e-Deklaracje w liczbach

Od 2008 roku Ministerstwo Finansów systematycznie poszerzało możliwość rozliczeń przez Internet. Jakie są tego efekty? System e-Deklaracje przyjął już w tym roku ponad 30 mln deklaracji.

 

Wg danych na 1 kwietnia, w tym roku do systemu e-Deklaracje wpłynęło 30.208.801 dokumentów. Najwięcej wpłynęło w lutym - aż 19.364.116. Przez Urzędową Bramkę Dokumentów (UBD) wpłynęło 85.138 dokumentów zbiorczych PIT-11Z, PIT-40Z, PIT-8CZ, PIT-RZ oraz 1.367.841 pojedynczych. W 2008 roku złożono w ten sposób 103.702 zeznania, w ubiegłym roku już 23.144.671, a wszystkich od 2008 r. aż 92.651.879.

 

Dynamikę wpływu dokumentów do systemu e-Deklaracje przedstawia poniższa grafika (*dane wg stanu na 1 kwietnia br.):

edeklaracje w liczbach doki

 

W tym roku system e-Deklaracje przyjął 362.432 zeznań PIT-28 oraz 4.063.339 PIT-3X (PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38 i PIT-39). Ogromną większość – bo aż 3.416.361 – stanowią PIT-37. 62,25 % wszystkich zeznań to zeznania składane indywidualnie. Średni czas oczekiwania na otrzymanie UPO oscyluje między 4 a 10 minut.

 

Wpłynęło również 14.125 dokumentów PIT-16, PIT-16A i PIT-19A.

 

Liczba zeznań PIT-3X bez kwalifikowanego podpisu przyjętych przez system e-Deklaracje wg miejsca złożenia zeznania w podziale na województwa w 2015 r. do dnia 29.03.2015

edeklaracje w liczbach 01

 

5.379.615 podatników złożyło zeznania PIT-3X bez kwalifikowanego podpisu. Pierwsza dziesiątka miejscowości, gdzie najwięcej podatników skorzystało z tej możliwości wygląda następująco:

edeklaracje w liczbach 02

21-04-2015

Odlicz 1% na OPP we wstępnie wypełnionym zeznaniu podatkowym (PFR)

Od 16 marca podatnicy składający PIT-37 mogą rozliczyć się jeszcze łatwiej, pobierając wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe (PFR) przygotowane przez administrację podatkową. Do 25 marca br. złożono w ten sposób 17.650 zeznań podatkowych. Spośród tych zeznań 12.618 (71,5%) zawiera chęć przekazania 1 % na organizacje pożytku publicznego na łączną kwotę 846 914,20 zł.

 

Jak przekazać 1% przez PFR?

 

Mechanizm wypełniania zeznania po pobraniu PFR nie różni się od wypełniania zeznania przez system e-Deklaracje. Obydwie formy rozliczenia podatkowego dają możliwość przekazania 1 proc. na organizacje pożytku publicznego. Wystarczy w części I (Wniosek o przekazanie 1% należnego podatku na rzecz OPP) wpisać numer KRS wybranej organizacji, a system sam obliczy i wpisze tę kwotę. Nadal można wskazać cel szczegółowy.

Dla niezdecydowanych formy elektroniczne posiadają duże udogodnienie – listę wszystkich uprawnionych organizacji pożytku publicznego, spośród których podatnik może wybrać tę, której chce przekazać swój 1%.

 

1% coraz popularniejszy

 

Doświadczenia ostatnich lat pokazują, że wraz ze wzrostem liczby zeznań składanych elektronicznie, a więc prostszej formy rozliczenia, systematycznie wzrasta liczba podatników odliczających 1% na opp oraz łączna kwota. Wynika to z dużej świadomości podatników oraz informacji przekazywanych przez administrację podatkową, zachęcającą do przekazywania 1 % podatku na organizacje pożytku publicznego przy wszystkich okazjach, np. dniach otwartych dyżurach w galeriach handlowych.

W pierwszym roku obowiązywania tej regulacji (2004 r.) chęć przekazania 1% podatku organizacjom pożytku publicznego zgłosiło 80 tys. podatników. Przekazano wówczas 10,4 mln zł. Natomiast łączna kwota 1% należnego podatku przekazana na rzecz organizacji pożytku publicznego z rozliczenia za 2013 r. wyniosła już 506,6 mln zł. Wniosek taki złożyło 12 milionów podatników.

 

Dane porównawcze za lata 2004-2014 przedstawia poniższa tabela:

tabela 1proc mini




16-03-2015

Można już pobierać wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe (PFR)

Od prawej: Minister Finansów Mateusz Szczurek, Z-ca Dyrektora Departamentu Administracji Podatkowej Jarosław Wyszyński, Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź Widzew Piotr Michalak

Wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe (PFR) zostało udostępnione podatnikom. Wszyscy, którzy składają PIT-37 mogą skorzystać z tej usługi. PFR będzie dostępne w części ogólnodostępnej Portalu Podatkowego (www.portalpodatkowy.mf.gov.pl).  Złożono już ponad 650 PIT-37 z wykorzystaniem PFR.

 

16 marca br. minister finansów Mateusz Szczurek oddał do użytku nową usługę wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego (PFR). Jest ona adresowana do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, którzy zobowiązani są do rozliczenia rocznego na formularzu PIT-37. Usługa PFR jest dostępna dla podatników od 16 marca do 30 kwietnia 2015 roku, a w latach następnych od 15 marca do 30 kwietnia.

 

Wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe (PFR) jest przygotowane na podstawie danych zawartych w informacjach o dochodach osób fizycznych, sporządzanych przez płatników podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podmioty, które nie pełnią funkcji płatnika w tym podatku (PIT-11, PIT-R, PIT-8C). Podatnicy znajdą tam zatem informacje o swoich dochodach, przychodach, zaliczkach i składkach. To tylko propozycja rozliczenia rocznego, dodatkowa pomoc, udogodnienie w rozliczeniach. Usługa ta adresowana jest do najliczniejszej grupy podatników – powiedział Mateusz Szczurek. Ma ona ograniczać do minimum obowiązek podatników związany z rozliczeniem rocznym.

 

Usługa PFR jest realizowana z wykorzystaniem formularza interaktywnego, który umożliwia podatnikowi edycję wszystkich dostępnych pól formularza PIT-37, a także modyfikację wszystkich danych, dopisanie ulg i wniosku o przekazanie 1% na rzecz wybranej przez podatnika Organizacji Pożytku Publicznego oraz dodanie załączników – powiedział kierownik zespołu ds. wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego, naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź Widzew Piotr Michalak.

 

PFR może złożyć podatnik niezalogowany, wystarczy tylko adres email, na który kierowana będzie korespondencja. PFR będzie dostępne w części ogólnodostępnej Portalu Podatkowego (www.portalpodatkowy.mf.gov.pl).

 

Przed wysłaniem podatnik powinien zweryfikować wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe (PFR) pod kątem poprawności i kompletności danych. Udostępnienie wstępnie wypełnionego zeznania jest możliwe dzięki elektronicznemu przesyłaniu przez płatników informacji o dochodach osób fizycznych. Wicedyrektor Departamentu Administracji Podatkowej w Ministerstwie Finansów Jarosław Wyszyński podkreślił, ze podczas składania deklaracji przez płatników system e-Deklaracje pracował bezawaryjnie, mimo że w dniach 24-26 lutego liczba przyjętych przez system e-Deklaracje dokumentów wynosiła ponad 1,7 mln dziennie.

 

Do pobrania PFR i wysłania zeznania podatkowego niezbędne są następujące dane:

  • Identyfikator podatkowy – PESEL/NIP.
  • Imię i nazwisko.
  • Data urodzenia.
  • Kwota przychodu za 2014 rok – suma przychodów z posiadanych informacji PIT-11, PIT-8C, PIT-R.
  • Kwota przychodu za 2013 rok – niezbędna do wysyłki zeznania.
  • Adres e-mail.

 

Wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe PIT-37 nie obejmuje m.in. przychodów otrzymywanych od organów emerytalno-rentowych (np. ZUS). Jeśli podatnik otrzymał przychody od organów rentowych powinien je uwzględnić (dopisać) w zeznaniu. Wstępnie wypełnione zeznanie (PFR) realizowane jest w ramach Projektu e-Deklaracje2.


Zakładka Wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe na Portalu Podatkowym.

12-03-2015

Ponad 21 mln deklaracji elektronicznych od płatników

Od początku 2015 r. do końca lutego br. system e-Deklaracje przyjął 21,3 mln dokumentów złożonych przez płatników. Największą liczbę stanowią informacje PIT-11, których złożono ponad 19,61 mln. Liderem z liczbą 3,3 mln złożonych dokumentów zostało woj. mazowieckie.

 

To efekt nowych przepisów, które weszły w życie 1 stycznia 2015 r. Zgodnie z nimi płatnicy mieli obowiązek sporządzania informacji o dochodach osób fizycznych i przekazywania ich, do końca lutego, wyłącznie drogą elektroniczną.

 

– Dzięki temu rozwiązaniu niebawem będzie możliwe uruchomienie usługi wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego dla osób składających deklarację PIT-37. Dlatego też dziękuję wszystkim płatnikom za sprawne przesyłanie dokumentów drogą elektroniczną. Jestem przekonany, że wykonanie tego obowiązku przez Internet jest korzystne, gdyż pozwala zaoszczędzić cenny czas związany z przygotowaniem i przesyłaniem deklaracji – powiedział wiceminister finansów Jacek Kapica.

27-02-2015

Wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe – pierwsza prezentacja

wwwUsługa wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego (ang. Pre-filled tax return, PFR) została po raz pierwszy zaprezentowana publicznie podczas V Konferencji Państwo 2.0, która odbyła się 25 lutego br. w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.

 

Do udziału w konferencji zaproszono przedstawicieli instytucji, osoby kierujące kluczowymi dla cyfryzacji państwa resortami, którzy opowiedzieli o stanie realizacji krytycznych dla e-administracji projektów IT i perspektywach ich rozwoju. Ministerstwo Finansów reprezentował wiceminister finansów Jacek Kapica, który przedstawił funkcjonalności Systemu e-Podatki wraz z nową usługą wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych. Minister Kapica wskazał na dwa problemy: proste zarządzanie procesami podatkowymi dla obywateli oraz luki podatkowe, które wymagają wprowadzenia rozwiązań przez Administrację Podatkową. Przygotowywana przez Ministerstwo Finansów platforma e-Podatki ma ułatwić i uprościć relacje pomiędzy obywatelem a państwem.

 

Transformacja usług publicznych w e-usługi stanowi istotne wyzwanie w obszarze organizacji procesów, budowy koniecznej infrastruktury i ochrony gromadzonych danych. W trakcie konferencji zastanawiano się, z jakich doświadczeń biznesu może czerpać administracja w tym obszarze i sprawdzano jakie rozwiązania rekomendują dostawcy technologii.

 

Jacek Kapica podkreślił istotę funkcjonowania usług proponowanych w ramach e-Podatków, które są realizowane w 3 obszarach – administracji, biznesu, indywidualnie. Obszar administracyjny realizowany jest przez projekt e-Budżet, dedykowany instytucjom publicznym. W ramach tego projektu 100% informacji, w tym też sprawozdawczość podatkowa, jest przesyłanych elektronicznie. Pozwala to na bezpieczne dysponowanie środkami.

 

Dzięki rozwiązaniom projektu e-Cło już 100% dokumentów przyjmowane drogą elektroniczną. W efekcie 70% zgłoszeń celnych wewnątrz kraju jest obsługiwanych w czasie maksymalnie 1 godziny. Natomiast kontrole i formalności związane z odprawą towarów sprowadzanych droga morską do Polski są realizowane w ciągu 24 godzin. Dużym osiągnięciem ułatwiającym składanie wniosków jest uruchomienie e-TAX Free. Portal pozwala na złożenie wniosku przed podejściem do przejścia granicznego. W 2014 już 51% dokumentów zostało zarejestrowanych w formie elektronicznej.

 

Już 30% zeznań podatkowych zostało złożonych drogą elektroniczną. Przyrost jest stały z roku na rok, co świadczy o dużym zainteresowaniu tą metodą – powiedział wiceminister Kapica. Niedługo zostanie udostępniona usługa wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego, co będzie możliwe dzięki zmianom legislacyjnym, które doprowadził do pełnej mobilizacji dużych podmiotów do przekazywania informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy.

 

W drugiej części prezentacji przedstawiona została usługa wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego, która ułatwi podatnikom złożenie zeznania podatkowego PIT-37. Usługa ma szereg udogodnień dla podatnika i znacząco zwiększy przyrost składania wniosków w wersji elektronicznej – dodał wiceminister.

 

 

Usługa będzie dostępna dla wszystkich podatników składających zeznania podatkowe na formularzu PIT-37. Każdy użytkownik będzie mógł wejść na zakładkę „Wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe" na stronie internetowej Portalu Podatkowego (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym), zalogować się, pobrać wypełniony formularz, potwierdzić go lub uzupełnić o ulgi, preferencje, czy 1% na OPP.

 

Dla zweryfikowania tożsamości podatnika potrzebne będą dane autoryzujące, takie jak PESEL lub NIP, imię i nazwisko, data urodzenia, kwota przychodu w roku 2014 i kwota przychodu za 2013 rok – niezbędna do wysyłki zeznania.

 

W przyszłości podatnik będzie mógł skorzystać z Konta podatnika udostępnianego na Portalu Podatkowym. Usługa ta umożliwi podatnikowi elektroniczną korespondencję z urzędem skarbowym, pozwoli sprawdzić stan sprawy oraz da mu podstawowe informacje dotyczące jego rozliczeń i płatności, zgłoszonych kas fiskalnych, czy też danych o udzielonej pomocy publicznej . Podatnik będzie miał podgląd swoich danych ewidencyjnych, adresowych, rachunków bankowych, obowiązków podatkowych. Dzięki przypomnieniom e-mailowym, telefonicznym, sms-owym będzie wspierała obywateli, np. informując o terminie zapłaty podatku. Ponadto na Portalu Podatkowym w części ogólnodostępnej będzie można sprawdzić/ zweryfikować aktywność podatnika VAT (prawdopodobnie w tym samym terminie co PFR).

 

Głównym celem programu jest m.in.: zmniejszenie kosztów funkcjonowania systemu podatkowego zarówno po stronie administracji, jak i podatników oraz płatników, zwiększenie stopnia dobrowolnego wypełniania obowiązków podatkowych (wzrost liczby podatników składających zeznanie podatkowe dobrowolnie i poprawnie, maksymalizacja ściągalności należnych wpływów podatkowych i zmniejszenie luki podatkowej, zwiększenie efektywności działania administracji podatkowej.

 

W ramach programu realizowane będą działania ukierunkowane na wsparcie podatnika, jak: wyższa jakość usług świadczonych przez administrację wsparcie w wypełnianiu zobowiązań podatkowych, wyższa efektywność w rozwiązywaniu problemów podatników, rozwój zróżnicowanych i przyjaznych kanałów komunikacji z podatnikiem, łatwy i tani dostęp do informacji dotyczących obsługi procesów podatkowych.

Linki

Ministerstwo Finansów

Instytucja Pośrednicząca – Ministerstwo Cyfryzacji – www.gov.pl/web/cyfryzacja

Instytucja Pośrednicząca II Stopnia – Centrum Projektów Polska Cyfrowa – www.gov.pl/web/cppc

Instytucja zarządzająca - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej – www.gov.pl/web/fundusze-regiony

Program Operacyjny Polska Cyfrowa – www.polskacyfrowa.gov.pl

Portal podatkowy – www.podatki.gov.pl

Kontakt dla dziennikarzy

tel. (+48) 22 694 40 76

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.