31-12-2015

Konto na Portalu Podatkowym

konto PODATNIKA komunikPocząwszy od dnia 31 grudnia 2015r. na Portalu Podatkowym (link otwiera nowe okno w innym serwisie) każdy podatnik i płatnik może założyć konto służące do komunikacji elektronicznej z administracją podatkową.


Usługa została przygotowana przez Ministerstwo Finansów w ramach Programu e-Podatki.

 

Konto podatnika na Portalu Podatkowym stanowi bezpośredni kanał komunikacji elektronicznej z organami podatkowymi i pozwala na szybki dostęp do własnych danych podatkowych, m.in. złożonych deklaracji czy prowadzonych spraw. Założenie konta na Portalu Podatkowym umożliwia elektroniczną komunikację poprzez wnoszenie podań oraz składanie deklaracji organom podatkowym, jak również doręczanie pism przez organy administracji podatkowej.

 

Uruchomiona usługa umożliwi obecnie załatwianie spraw dotyczących trzech podatków: podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC), podatku od spadków i darowizn (SD) oraz karty podatkowej (KP). W kolejnych latach Ministerstwo Finansów planuje rozszerzenie usługi o kolejne podatki tj. VAT, CIT, PIT.

 

Jakie korzyści daje dostęp do konta na Portalu Podatkowym?

 

Po założeniu konta na Portalu Podatkowym podatnik i płatnik uzyskują dostęp przez Internet do swoich danych znajdujących się w posiadaniu administracji podatkowej, tj. w szczególności do danych ewidencyjnych, adresowych, złożonych deklaracji, prowadzonych spraw czy stanu rozliczeń i płatności. Poprzez swoje konto użytkownik może składać drogą elektroniczną nie tylko deklaracje podatkowe, ale także pisma do organów podatkowych w sprawach dotyczących podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn oraz karty podatkowej.

 

Pisma organów podatkowych mogą być doręczane bezpośrednio na konto na Portalu Podatkowym, jeśli podatnik lub płatnik wystąpi o doręczanie pism tą drogą.

 

Jak uzyskać dostęp do konta na Portalu Podatkowym?

 

Aby uzyskać dostęp do konta na Portalu Podatkowym należy zarejestrować się jako użytkownik Portalu Podatkowego. W tym celu należy potwierdzić zapoznanie się i akceptację regulaminu Portalu oraz wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych jak również uwierzytelnić wskazane wyżej oświadczenie i zgodę za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego ważnym kwalifikowanym certyfikatem lub profilem zaufanym e-PUAP. W dalszej kolejności należy utworzyć własny identyfikator użytkownika i hasło oraz podać adres e-mail oraz pytanie i odpowiedź zabezpieczające dostęp do konta.

 

Usługa uwierzytelnienia z użyciem profilu zaufanego e-PUAP dostępna będzie od stycznia 2016 r.

 

Uzyskanie dostępu do konta podmiotu wymaga uprzedniego złożenia, do organu administracji podatkowej, przez osobę umocowaną do działania w imieniu podmiotu wniosku w formie pisemnej o udostępnienie konta podmiotu określonej osobie będącej użytkownikiem Portalu Podatkowego.

 

Dostęp do własnego konta może być udzielony przez podatnika lub płatnika innej osobie będącej użytkownikiem Portalu Podatkowego za pośrednictwem konta na Portalu Podatkowym.

 

Jak uzyskać dostęp do informacji na koncie na Portalu Podatkowym?

 

Po zarejestrowaniu się jako użytkownik na Portalu Podatkowym, w celu uzyskania dostępu do swoich danych należy zalogować się do swojego konta podając identyfikator użytkownika i hasło.

 

Jakie informacje znajdą się na koncie na Portalu Podatkowym?

 

Podatnik lub płatnik uzyskują za pomocą konta na Portalu Podatkowych dostęp do swoich danych podatkowych w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn oraz karty podatkowej, a w szczególności do:

  • - złożonych deklaracji i pism,
  • - stanu prowadzonych spraw,
  • - swoich rozliczeń i płatności.

Czy do danych znajdujących się na koncie na Portalu Podatkowym będą miały wgląd inne osoby?

 

Podatnik będzie mógł udzielić dostępu do swojego konta innej osobie fizycznej posiadającej konto na Portalu Podatkowym.

 

Czy podatnik będzie mógł otrzymywać korespondencję na swoje konto na Portalu Podatkowym?

 

Konto na Portalu Podatkowym daje możliwość prowadzenia drogą elektroniczną korespondencji z administracją podatkową tj. zarówno odbierania pism od administracji podatkowej w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn oraz karty podatkowej, jak i wysyłania pism czy deklaracji do administracji podatkowej we wskazanych sprawach.

 

Zarejestruj się już dziś na Portalu Podatkowym i uzyskaj dostęp do swoich danych podatkowych!

30-10-2015

Przerwa w funkcjonowaniu usług sprawdzenia statusu VAT i NIP oraz PFR

W związku z realizacją kolejnego etapu wdrożenia Scentralizowanego Systemu Poboru, realizowanego w ramach programu e-Podatki wystąpią czasowe ograniczenia dostępności następujących usług:

  • • sprawdzenie statusu podmiotu w VAT,
  • • sprawdzenie statusu NIP,
  • • wstępnie wypełnionego zeznania (PFR).

Od 2 listopada do 5 listopada br. usługi umożliwiające weryfikację statusu VAT i NIP będą działały na danych aktualnych na 1 listopada br.

 

Od 6 listopada do 9 listopada usługi umożliwiające weryfikację statusu VAT i NIP będą niedostępne.

 

W tych dniach podatnicy będą mogli skorzystać z możliwości weryfikacji statusu VAT i NIP telefonicznie lub osobiście w najbliższym urzędzie skarbowym.

 

Ponadto w dniach od 2 listopada do 9 listopada br. wyłączona zostanie możliwość składania wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych (PFR).

 

Pełna funkcjonalność usług zostanie przywrócona 9 listopada br.

 

Za wynikłe niedogodności przepraszamy.

30-10-2015

Centrum Kompetencyjne Rozliczeń – zmiany w obszarze poboru i dystrybucji podatków

Trwają prace organizacyjne zmierzające do uruchomienia Centrum Kompetencyjnego Rozliczeń, które będzie działało przy Pierwszym Urzędzie Skarbowym w Bydgoszczy. Ministerstwo Finansów, Izba Skarbowa w Bydgoszczy podpisały umowy z NBP, niezbędne do wdrożenia efektywnego systemu dystrybucji należności do jednostek samorządu terytorialnego (JST).

 

Usprawnienia procesu poboru należności podatkowych, poprawienie efektywności funkcjonowania administracji podatkowej, a także fakt wdrażania Programu e-Podatki wymaga usprawnienia funkcjonowania organów podatkowych oraz obsługujących te organy jednostek i dostosowanie struktury administracji podatkowej do przyjęcia produktów Programu e-Podatki. Powołanie Centrum Kompetencyjnego Rozliczeń jest przykładem takich działań a zarazem kolejnym etapem transformacji administracji podatkowej, tym razem w obszarze poboru i dystrybucji podatków. Specjalizacja w zakresie rozliczeń podatkowych jest wyzwaniem, ukierunkowanym na wsparcie i uproszczenie procesów zachodzących w urzędach skarbowych związanych z zasilaniem budżetu państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego w kraju.

 

Zadania z zakresu poboru podatków i należności będą wykonywane przy użyciu wspólnego rachunku bankowego prowadzonego dla obsługi wszystkich naczelników urzędów skarbowych w odniesieniu do określonego rodzaju należności. Powołane w ramach Administracji Podatkowej Centrum Kompetencyjnego Rozliczeń przejmie niektóre dotychczasowe zadania urzędów skarbowych, np. dystrybucję należności dla JST.

 

Centrum realizować będzie zadania związane z prowadzeniem centralnego rachunku bankowego, zapisów księgowych w zakresie podatków PCC, SD, KP oraz przekazywaniem zgromadzonych dochodów budżetowi państwa lub budżetom gmin.

 

Obsługa wspólnego rachunku bankowego w kolejnych etapach obejmie bankową obsługę mandatów oraz pozostałych dochodów budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego.

 

W związku z tymi pracami przygotowywane jest również nowe Obwieszczenie o rachunkach bankowych oraz zostało zmienione Zarządzenie Ministra Finansów w sprawie zasad rachunkowości i planów kont dla organów podatkowych podległych Ministrowi Finansów, w zakresie poboru i rozliczenia podatków, opłat, wpłat z zysku przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz innych niepodatkowych należności budżetowych, do których ustalania lub określania są uprawnione organy podatkowe.

22-10-2015

95 proc. ośrodków pomocy społecznej korzysta już z elektronicznego weryfikowania dochodów beneficjentów

Już 95 proc ośrodków pomocy społecznej zostało podłączonych do usługi elektronicznego weryfikowania wysokości dochodów beneficjentów pomocy społecznej udostępnionej przez Ministerstwo Finansów.

 

Z danych na 22 października br. do Centralnego Systemu Informatycznego Zabezpieczenia Społecznego (CSIZS) podłączonych jest:

  • 2800 z planowanych 2837 jednostek w pomocy społecznej – co stanowi prawie 99% zakresu wdrożenia,
  • 2347 z planowanych 2516 jednostek w świadczeniach rodzinnych – co stanowi ponad 93% zakresu wdrożenia,
  • 2337 z planowanych 2500 jednostek w funduszu alimentacyjnym – co stanowi prawie 93% zakresu wdrożenia.
19-10-2015

Sprawdź poprawność NIP

sprawdz NIP

19 października br. uruchomiona została możliwość weryfikacji identyfikatora podatkowego NIP on-line na Portalu Podatkowym. Usługa ta pozwoli sprawdzić status prawny NIP. Jest to kolejna elektroniczna usługa Ministerstwa Finansów zwiększająca bezpieczeństwo obrotu gospodarczego.

 

Usługa umożliwi użytkownikom sprawdzenie statusu prawnego każdego NIP. Źródłem danych wykorzystywanych w procesie weryfikacji jest Centralny Rejestr Podatników - Krajowa Ewidencja Podatników (CRP KEP). Aktualizacja danych będzie odbywała się raz na dobę.

 

Usługa została udostępniona na Portalu Podatkowym (www.portalpodatkowy.mf.gov.pl). Pozwoli to na całodobową dostępność tej usługi.

 

Po podaniu przez użytkownika NIP – serwis zwraca informację, że wskazany NIP jest poprawny bądź nie istnieje lub został unieważniony ewentualnie uchylony. Usługa daje możliwość wydrukowania widoku ekranu, ze zwróconym po weryfikacji komunikatem.

Linki

Ministerstwo Finansów

Instytucja Pośrednicząca – Ministerstwo Cyfryzacji – www.gov.pl/web/cyfryzacja

Instytucja Pośrednicząca II Stopnia – Centrum Projektów Polska Cyfrowa – www.gov.pl/web/cppc

Instytucja zarządzająca - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej – www.gov.pl/web/fundusze-regiony

Program Operacyjny Polska Cyfrowa – www.polskacyfrowa.gov.pl

Portal podatkowy – www.podatki.gov.pl

Kontakt dla dziennikarzy

tel. (+48) 22 694 40 76

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.